گروه تحلیل و ترجمه شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس - دویچه وله در این رابطه نوشت:
شرکتهای خودرویی اروپا در تلاش هستند با تزریق سرمایه و تقویت مولفههای فروش خود در مناطق دیگر دنیا، به خریداران در خصوص بقا در بازار سهام خودرویی اطمینان بدهند. همین مسئله سبب شده تا روند کاهش ارزش سهامهای خودرویی در بازار سرمایه آلمان، انگلیس و فرانسه تا حدودی کند شود؛ اما کند شدن این روند به معنای توقف آن (حداقل در برهه کنونی) نیست.
خریداران خرد در صدد هستند تا شدت وحدت واکنشهای متقابل اتحادیه اروپا نسبت به سیاستهای تعرفهای دولت آمریکا را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. ضمن آنکه ترامپ نیز نشان داده تحت تاثیر شرایط و امتیازاتی، از برخی سیاستهای تعرفهای خود عقبنشینی خواهد کرد. همین مسئله منجر به ایجاد فضایی آکنده از بیم و امید در میان مخاطبان بازار خودرو در اروپا و متعاقبا بازارهای سرمایه در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا شد.
سوال اصلی اینجاست که چرا سهام خودرویی بیش از دیگر سهمها در اروپا در معرض کشمکشهای ناشی از جنگ تعرفهای کاخ سفید قرار گرفته است؟ پاسخ این سوال مشخص است. رئیسجمهور آمریکا در فرمان اخیر خود مستقیما شرکتهای خودرویی اروپا را هدف قرار داده است. او در نشست کابینه در واشنگتن تأکید کرد که این تعرفهها شامل خودروها و سایر کالاهای اروپایی میشود که جزئیات آن، بهزودی اعلام خواهد شد.
در همین حال ترامپ بار دیگر اتحادیه اروپا را متهم کرد که از ایالات متحده سوءاستفاده میکند. او پیشتر دستوری را امضا کرده بود که طبق آن، تعرفههای وارداتی در همه مواردی که ایالات متحده تعرفه کمتری نسبت به شرکای تجاری خود اعمال میکند، افزایش خواهد یافت. با این حال در خصوص شیوه و حدود و ثغور اجرایی این فرمان کماکان ابهاماتی وجود دارد. به نظر میرسد رئیسجمهور آمریکا در ماههای نخست دوران ریاست جمهوری خود از یک سو در صدد صدور فرمانهای تعرفهای علیه بازیگران و از سوی دیگر، قابل انعطاف جلوه دادن این فرمانهاست، به گونهای که عنصر ابهام را در بازارهای سرمایه اروپا تقویت کند.
مخاطب خاص این رویکرد ترامپ، اکثرا سرمایهگذاران خرد و بعضا بنگاههای متوسط اقتصادی و تجاری هستند. نکته مهمتر اینکه رئیسجمهور آمریکا در این سیاستگذاری، تفکیک و تمایزی میان شرکا و دشمنان خود ایجاد نکرده است! به گفته کاخ سفید، این سیاست شامل همه کشورها، چه رقبای راهبردی مانند چین و چه متحدانی مانند اتحادیه اروپا، میشود.
با این حال تعرفههای جدید در حال حاضر اجرایی نشدهاند. ترامپ تیم اقتصادی خود را مأمور کرده است تا اقدامات لازم برای اجرای این سیاست را تدوین کنند. شکاف میان فرمان و اجرایی شدن فرمان همان مقولهایست که اروپاییان بر روی آن متمرکز شدهاند.
واکنش اتحادیه اروپا
در این میان، واکنش اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم اخیر ترامپ نیز جالب توجه است. درحالی که ایالات متحده در حال حاضر تنها ۲.۵ درصد تعرفه بر خودروهای اروپایی وضع کرده است، اتحادیه اروپا فعلا بر خودروهای آمریکایی ۱۰ درصد تعرفه اعمال میکند. کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم مذکور دولت ایالات متحده اعلام کرد که اقداماتی متقابل در دستور کار دارد. با این حال اروپاییان نیز این فرمان را در مرحله اعلامی حفظ کرده و وارد فاز اجرایی آن (حداقل تاکنون) نشدهاند.
در این زمینه سباستین سژورنه، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در امور صنعت و بازار داخلی با انتشار پستی در شبکه اکس نوشت که "اروپا فوراً و قاطعانه پاسخ خواهد داد".
او همچنین تأکید کرد که موانع غیرضروری برای تجارت آزاد بهویژه بین شرکای تجاری، غیرمنصفانه است و به مصرفکنندگان در هر دو سوی آتلانتیک ضربه میزند. در همین حال کارشناسان اقتصادی هشدار دادهاند که وضع این تعرفهها میتواند منجر به تشدید سیاستهای حمایتگرایانه از تولیدات داخلی با وضع تعرفه شود و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات متقابل واکنش نشان دهد.
به عبارت بهتر، آنها بروز اقدامات قاطعانه از سوی اروپای واحد در تقابل یا همان جنگ اقتصادی با واشنگتن را ناممکن قلمداد نمیکنند. البته احتمال میرود این وضعیت یک "جنگ تجاری" میان دو طرف ایجاد کند و موجب افزایش میزان تورم همزمان در اروپا و آمریکا شود.